Μπορείτε να επικοινωνείτε στο email

studiopressbg@gmail.com

08 Ιουνίου 2014

H ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΝΟΙΑ ΝΑΥΠΛΙΟΥ

Την  Δευτέρα, 9 Ιουνίου 2014, είναι η εορτή του Αγίου Πνεύματος, όπου πανηγυρίζει όλως ιδιαίτερος ο  Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος  στην Πρόνοια  Ναυπλίου. Την παραμονή  8 Ιουνίου 2014, εψάλει ο  Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ΄αρτοκλασίας και Θείου Κηρύγματος χοροστατούντος του Ιεροκήρυκα της Μητροπόλεως Αργολίδος αρχιμανδρίτη Χρυσοστόμου Παπουλέση.  Στην συνεχεία μετά τον Εσπερινό ακολούθησε  η λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος της Αγίας Τριάδος παιανιζούσης της φιλαρμονικής του Δήμου Ναυπλιέων. Το παρών τους έδωσαν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός πολιτισμού και αθλητισμού Ι. Ανδριανός , ο δήμαρχος Ναυπλίου Δ. Κωστούρος , οι περιφερειακοί σύμβουλοι Β. Σιδέρης και  Γ. Λαπαθιώτη , ο υποψήφιος Δήμαρχος Ναυπλίου Χ. Γ ραμματικόπουλος , η διευθύντρια της ΔΕΥΑΝ Α. Μαντά κα. 




ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ  ΓΕΩΡΓΙΟ ΧΩΡΑ

Συγκεκριμένα, ν κρεμοσε φαρμογ τν διατάξεων το ΚΣΤ' Ψηφίσματος κα παρέμενε φειλ ποπληρωμς τν οκοπέδων, ο Προνοιτες διετύπωσαν τρία ατήματα: Πρτον, τν δεια ν νεγείρουν στν Πρόνοια Να κα Σχολεο. Δεύτερον, τ χρεωστούμενα π τν καθένα χρήματα γι τν ξόφληση τς τιμς το οκοπέδου του «π το ποίου κτισαν» ν συγκεντρωθον π τν ννεαμελ πιτροπή, πο εχαν δη κλέξει ο νδιαφερόμενοι Προνοιτες. Τ χρήματα ατ ν διατεθον γι τν οκοδομ κκλησίας κα Σχολείου στν Πρόνοια. Ν δοθον π τν Γραμματεία τς Οκονομίας στν πιτροπ τ γγραφα διοκτησίας κα «τ δικαίωμα ν τ διανέμη ες να καστον, ταν γίνεται πληρωμ»39. Τρίτον ατημα τν Προνοιωτν, τν Δεκέμβριον το 1833, ταν «ν προσφέρη Κυβέρνησις» (γι τν νωτέρω σκοπ) «χίλια δίστηλα, σα κα μακαρίτης Κυβερνήτης». π λληλογραφία το Καποδίστρια μ τν παρχο Ναυπλίου, πρ διετίας (Δεκέμβριος 1830), γνωρίζουμε τν πόσχεσή του ατή40. Τώρα ο Προνοιτες, μετ τν δολοφονία το Καποδίστρια (27 Σεπτεμβρίου 1831), ζητον π τν δελφό του Αγουστνο Καποδίστρια κα τ λλα δύο μέλη τς Κυβερνητικς πιτροπς τν κπλήρωση τς ποσχέσεως το μακαρίτη.
Τελικ τ τελευταο ατ ατημα δν γινε δεκτό, κα «δι τν πορίαν το Δημοσίου Ταμείου» κα γιατ πολογίστηκε «τι τ συναχθησόμενα χρήματα θέλουν παρκέσει ες τν οκοδομν το Ναο κα το Σχολείου».
Τ δεύτερο ατημα νεκρίθη μ μικρς τροποποιήσεις: Τ πουργεο Παιδείας κα τ πουργεο Οκονομικν ν διορίσουν Ταμία, στν ποο θ παραδίδονται τ χρήματα π τς δόσεις το φειλόμενου π τν καθένα οκοπέδου του. π τ π. Οκονομίας θ δοθ στν πιτροπ τν πολιτν κατάλογος μέ τς διατιμήσεις τν οκοπέδων. πιτροπ θ παραπέμπει πρς τν ταμία μ τν νδειξη «λάβετε π τν δενα ........... φοίνικας ............... τν τιμν το περάνου δάφους» (δηλαδ οκοπέδου του). « Ό δ ταμίας λαμβάνων τ χρήματα ν σημει τν περιλαβν κα τ γραμμάτιον τοτο ν διευθύνεται πρς τν Γραμματείαν τν κκλησιαστικν κα τς Δημοσίου κπαιδεύσεως, τις θέλει τ διευθύνει πρς τν τς Οκονομίας κα τότε ν κδίδεται τ τς διοκτησίας γγραφον»41.
Μ τς λληλοεπικαλυπτόμενες πολύπλοκες ατς νέργειες, χαρακτηριστικς λλωστε γι τν συγκεντρωτικότητα τς πρώτης κείνης κρατικς μηχανς, ζητήθηκε ν ξασφαλισθ κα συμμετοχ τς πιτροπς τν πολιτν τς Προνοίας, λλ κα νομιμότητα τς συναλλαγς γι «ν προληφθ πσα κατάχρησις». Ερέθη δ τότε τι συνολικ τ χρέος τν Προνοιωτν πρς τ Δημόσιο Ταμεο φθανε «τος φοίνικες 33 χιλιάδες ξακουσίους βδομήντα πέντε κα λεπτ δεκαεπτά, λη ποσότης τν χρεωστουμένων (33.675,17)». π τ ποσ ατ να μέρος δν προβλέπονταν τι θ συναχθ, γιατ νωτέρω ρύθμιση ξαιροσε, σύμφωνα μ τν νομοθεσία πο προαναφέραμε, τος πόρους. ζητήθη μάλιστα π τν συσταθεσα πιτροπ διακανονισμο «ν παρουσιάση κατάλογον τν πόρων κα νδεν, σοι δν δύνανται ν πληρώσωσι». π τν πολυσέλιδο κατάλογο τν φειλετν γνωρίζουμε κριβς κα κατ κατηγορία τ νόματα42 τν πρώτων κείνων οκιστν τς Προνοίας, προσφύγων κα μή. Δν ερήκαμε περισσότερα στοιχεα γι τν παρακολούθηση τς φαρμογς τν ποφασισθέντων. Γεγονς πάντως εναι τι περιγραφεσα ρύθμιση, πο προτάθηκε μ κοιν γγραφο το πουργο Παιδείας, Ρίζου ακωβάκη κα Οκονομικν, λέξανδρου Μαυροκορδάτου, γκρίθηκε μ τς διόχειρες πογραφς μελν τς Διοικητικς πιτροπς, πο συνιστοσε τν νώτατη κτελεστικ ξουσία κατ τν ποχ κείνη το σωτερικο διχασμού, κα τς οκονομικς κρίσεως, πο πέρασε χώρα, κατ τ μετακαποδιστριακ κενα χρόνια (1831-1833)43.
Εναι πίσης π πολλς πλευρς γνωστ τι οκοδομήσιμη περιοχ τς Προνοίας βρέθηκε π «τν καταμέτρησιν κα τν κτίμησιν το δάφους, τν ργαστηρίων κα τν σπιτίων, σα ες τ προαστεον Πρόνοια κτίσθησαν» τι νέρχεται «ες πήχεις τετραγωνικος 60.000 περίπου κα κτίμησις ες φ(οίνικας) 37.500 περίπου, δ ρος τς κτιμήσεως νέρχεται π λεπτ δέκα τν πχυν κα προχωρε ως τος φ(οίνικας) 1.80 κα τ οκοδομήματα ριθμονται 565». Καποδίστριας μ τ γγραφο του τς 23 Σεπτεμβρίου 1831, να π τ τελευταα πρ τς δολοφονίας το γγραφα, κανε δεκτ τ ποτέλεσμα τς κτιμήσεως ατς κα ζήτησε τν πίσπευση τς φαρμογς της. Δηλαδ τν συλλογ τν χρημάτων δι τς καταβολς τν καθυστερημένων δόσεων, στε ν πραγματοποιηθ τ εδικ περ Προνοίας ψήφισμα του, «καθ' λην τν κτασιν»44.
Δν εχαμε σκοπ λλ οτε κα τν χρόνο γι ν διευκρινήσουμε τν διαφορ πο θ παρατηρήση ναγνώστης στ μέσως προηγούμενα ς πρς τ συνολικ ποσ σ φοίνικες τς τιμς τν οκοπέδων τς Προνοίας, πως παραδίδεται π διαφορετικ γγραφα τν Γ.Α.Κ. Οτε γκύψαμε περισσότερο στν ξιοποίηση τν δεδομένων ατν, σ συσχετισμ μ τ στοιχεα τν στέγων κατ τ ΚΣΤ' ψήφισμα, μ τος μακρος καταλόγους νομάτων, μ τν διότητα, τ γένος τν προσφύγων τς Προνοίας, τν τόπο καταγωγς, τς διαστάσεις κα τν ξία κάθε οκοπέδου45. πισημαίνουμε μως λα ατ γιατ εναι σφαλς χρήσιμα δεδομένα γι τος σχολούμενους μ θέματα στορίας τς οκονομίας κα τς στατιστικς, χρήσιμα κόμη γι τ κόστος τς ζως τς καποδιστριακς κα μετακαποδιστριακς περιόδου στο Ναύπλιον, πο ταν τότε κέντρο κάθε προσπάθειας γι διοικητική, οκονομική, κοινωνική, πολιτιστικ νασυγκρότηση τς λληνικς πικρατείας.

Μέρος τν φοινίκων πο εσεπράχθησαν π τος κατόχους οκοπέδων τς Προνοίας διατέθηκε γι τ σχολεο κα τν κκλησία το προαστείου. Εναι γνωστ τι π τν ποχ κείνη ψώθηκε στν Πρόνοια κκλησία τς γίας Τριάδος κα τ κτίριο το λληλοδακτικο Σχολείου46. Κυδωνες κα Σμυρναοι πρόσφυγες, πο πως επαμε νωτέρω διέμενον στν ργοναυπλία κα πρ κόμη τς εσβολς το Δράμαλη (1821) εναι προφανς ο εσηγητς τς λληλοδιδακτικς μεθόδου διδασκαλίας, πο τότε ταν πολ το συρμο κα περισσότερο προτιμωμένη π διδάσκοντες κα διδασκομένους47.
Ο κκλησίες τς Προνοίας. πως γίνεται φανερ π τ προηγούμενα λη νωτέρω διαδικασία κα ο συνδυασμοί, σχετικ μ τν ξόφληση «το θνικο τόπου» τς Προνοίας, στόχο εχαν τν συγκέντρωση χρημάτων γι τ κτίσιμο κκλησίας κα σχολείου. Γι' ατό, παράλληλα μ τς νωτέρω συνενοήσεις κα πρν π τς ρυθμίσεις τν Ψηφισμάτων το Καποδίστρια, ο Προνοιτες ζήτησαν εδικ οκόπεδο λλ κα σχέδιο κα δεια γι τν νέγερση ναο, στο κέντρο τς Προνοίας.
Μέχρι τότε ο Προνοιτες ταν νορτες στν κκλησία τν γίων Πάντων, νατολικ τς Προνοίας, κε που τ 1840-1841 σμιλεύθη σ βραχώδη λόφο, μ ντολ το Λουδοβίκου τς Βαβαρίας, πατέρα το θωνα, πρώτου βασιλη τς Νεώτερης λλάδος « κοιμώμενος λέων τν Βαβαρν», πρς τιμν τν Βαβαρν στρατιωτν κείνων, πο τ 1833-1834 πέθαναν κατ δεκάδες στο Ναύπλιο π πιδημία τύφου. Ο τυχοι ατο σύνοδοι το νεαρο βασιλη θωνα τάφησαν λλοι μν βορειοανατολικ τς Εαγγελίστριας, που σήμερα τοποθεσία «τ βαβαρικ μνήματα» κα λλοι στ παραδοσιακ νεκροταφεο τν Ναυπλιωτν, κάτω π τος γίους Πάντες48.
κε, σ φυσικ σπηλι το πελωρίου βράχου, εχε προσαρμοσθ ποτυπώδης νας πρς τιμν τν γίων Πάντων, τσι παραλλαγμένος, στε ν μ ρεθίζη τ θρησκευτικ φανατισμ τν κατακτητν. «Σπηλαιώδεις» κα «χωστος» ναος συναντομε π τς Τουρκοκρατίας κα σ λλα μέρη τς ργολίδας49κα ατία τς διότυπης ατς κατασκευς τους, εναι ατ πο ναφέραμε.
δ λοιπν στ ναύδριο τν γίων Πάντων γίνονταν κκλησιασμς τν χριστιανν το Ναυπλίου κα κείνων πο ζοσαν ξω π τ τείχη. Μέσα στ «κάστρο τ' ναπλιο» εχαν παγορευθ κατ τν Β' Τουρκοκρατία ο εροπραξίες κα ο χριστιανικς κκλησίες εχαν μετατραπ σ τζαμι ποθκες50. κκλησιασμς πάντως τν Προνοιωτν στην κκλησία τν γίων Πάντων ταν πραγματικ προβληματικός. κκλησία, μακρυ π τ σπίτια τους, ταν πόμερη κα προσέγγισή της, μ νηφορικ δρόμο κα πολλ σκαλι παιτοσε αξημένη προσπάθεια π τος λικιωμένους νορίτες. Θύμιζε Τουρκοκρατία. ταν στεν κα χαμηλ κα εχε γι ροφή, πως κα σήμερα, τν κατέργαστο φυσικ βράχο.
τσι τν Δεκέμβριο το 1830 Δημογεροντία το Ναυπλίου θεσε τ ζήτημα γραπτς: «τι ο πολται πιθυμον ν γείρουν ναν ες τ προάστειον Πρόνοια, πειδ κκλησία τν γίων Πάντων εναι παλαιοτάτη κα μικρ ς πρς τ κε πλθος»51. Στν συνέχεια Διοικητς τν παρχιν Ναυπλίου, ργους κα Κάτω Ναχαγιέ, Κωνσταντνος ξιώτης, διερμηνεύοντας «τν πρότασιν ταύτην τν πιτρόπων το κατ τν Πρόνοιαν ναο τν γίων Πάντων κα τν κε χριστιανν» γραφε «Πρς τν Α.Ε. τν Σ(εβαστν) Κυβερνήτην τς λλάδος» γι «ν δοθ ες ατος δεια τς γέρσεως μο κα τ σχέδιον κατ' ρέσκειαν Ατς» κα γραφε κόμη τι « οκοδομ ατη θέλει γεν δι συνδρομς τν χριστιανν κα θέλει γεν ναρξις δι' λίγων τινν χρημάτων, τ ποα εναι συναγμένα πρς τ παρόν... Θέλει δ πονομασθ π' νόματι το προδρόμου προφήτου ωάννου, ορταζομένου τν βδόμην ανουαρίου μηνός, μέραν ξιομνημόνευτον κα ορτάσιμον φ' λον τ λληνικν Κράτος, ξαιρέτως δ π τν πόλιν τς Ναυπλίας, καθότι πρώτη τν λλων πόλεων κατ' ετυχίαν ξιώθη ν δη κείνην τν μέραν τν Σ. Κυβερνήτην τς λλάδος»52. Πράγματι Καποδίστριας κατέπλευσε γι πρώτη φορ στ λιμάνι το Ναυπλίου τ βράδυ τς 6ης ανουαρίου 1828 κα τν πομένην δέχθη τς στρατιωτικς κα πολιτικς ρχς τς πόλης.
Νικόλαος Χρυσόγελος, «Γραμματες π τν κκλησιαστικν κα τς Δημοσίου κπαιδεύσεως» πήντηςε μετ μίαν βδομάδα «κατ' πιταγν τς Ατο ξοχότητος» πρς τν Δμον Ναυπλίας τι « Κυβέρνησις παραχωρε εχαρίστως ες τος κατοίκους τς Προνοίας τν ζητούμενον τόπον ες οκοδομν το ερο Ναο». Δν θ πρέπει μως ν ρχίσουν τν οκοδομ «πρν καθυποβάλωσι τ σχέδιον τς οκοδομς ες τν Κυβέρνησιν κα πρν συναχθσι ξ οκείας συνεισφορς, σπερ πόσχεσθε, τ ναγκαα χρήματα ες τν πραγματοποίησιν το σχεδίου»53.
Τς πρτες μέρες το 1831 πεβλήθη σχέδιο πρς τν Κυβερνήτη «περ γκριθν πεκυρώθη», λλ «δν θέλετε συγχωρεσθε», πέμενε Καποδίστριας, «ν πιχειρήσητε τν οκοδομν ο παρουσιαζόμενοι κ μέρους τν κατοίκων Δημογέροντες, πρν συναχθ πραγματικς ναγκαία χρηματικ ποσότης ες τν τελειοποίησιν το ναο κα διορισθσι ο πιτρόποι. Θέλετε μς καθυποβάλει δ τν κατάλογον τς συναχθείσης ποσότητος δι ν συνδράμωμεν κα μες τος πολίτας, συνεισφέροντες χρηματικ βοηθήματα»54.
Πς συνέδραμε μετακαποδιστριακ Κυβέρνηση κα μ ποι χρήματα κτίσθη γία Τριάδα τς Προνοίας εδαμε στς προηγούμενες σελίδες.
Σύμφωνα μ τν πόσχεση το Κυβερνήτη, μετακαποδιστριακ Κυβέρνηση νέκρινε ν διατεθ τ ντίτιμο τν οκοπέδων χι στο κεν Δημόσιο Ταμεο, λλ γι τ κτίσιμο στν Πρόνοια κκλησίας κα σχολείου. Τ ατημα ατ γινε πίσημα δεκτό τς τελευταες μέρες το τελευταίου μνα το 1832 π τν τελευταία πρ τς ντιβασιλείας το θωνα προσωριν Κυβέρνηση. σαν δ τότε στν ξουσία τριμελς λεγομένη «Διοικητικ πιτροπ» π τν νδρέα Ζαΐμη, ς πρόεδρο κα μέλη τν ωάννη Κωλέτη, πο διεδραμάτισε τν σπουδαιότερο ρόλο, κα τν νδρέα Μεταξ. Τότε σοβοσε στν Πελοπόννησο κα στν Στερε λλάδα σωτερικς διχασμός, ντιπολίτευση, ναρχία, σύγκρουση μεταξ συνταγματικν (ρουμελιωτικν στρατευμάτων το . Κωλέτη) κα τν καποδιστριακν (τν Ναπαίων, το φιλορωσικο κόμματος μ τν Κολοκοτρώνη κ..). Βρισκόμαστε στν περίοδο τς ναρχίας κα μοιραίως τν ξενικν πεμβάσεων (1831-1833). Μέσα σ' ατ τ πολιτικ κλμα ποβάλλονται τ ατήματα τν ΙΙρονοιωτν, παράλληλα μ τν τεταμένη τμόσφαιρα πο πικρατε στν Πρόνοια πρ κα μετ τν Δ' «κατ' πανάληψιν θνικν Συνέλευσιν» (ούλιος - 22 Αγούστου 1832), πο ς γνωστ διαλύθηκε βίαια μετ π νάλογα πεισόδια.
π πλέον συγκέντρωση στρατευμάτων στν περιοχ τς ργολίδας κα πολλν προσφύγων στν Πρόνοια κα τ Ναύπλιον εχε προκαλέσει μεγάλη ναταραχή. Λεηλασίες, αθαιρεσίες κα ρπαγ γαθν σαν μάστιγα τν κατοίκων π τ πεινασμένα κα πλήρωτα στρατεύματα τν Ρουμελιωτν, πο περιφέρονταν στ ργος κα στν γύρω περιοχή. Ο χωρικο κα λλοι ναπολοσαν «τν μακαρίαν Καποδιστριακν ποχήν»55. Φαίνεται τι Κυβέρνηση γι ν διασκεδάση τς δυσαρέσκειες κα ν μ δώση φορμς στ παλη καποδιστριακ κόμμα βάλθηκε ν κανοποιήση τς ποσχέσεις το Κυβερνήτη, στ λογικ λλωστε ατήματα τν Προνοιωτν, παρ τν τέλεια χρηματία, πο ποτελοσε τ βασικ της πρόβλημα.
ξίζει κόμη ν ναφέρουμε τι ο Προνοιτες, στος ποίους δυναμικ μέρος ποτελοσαν ο Κρτες, σαν ντικείμενο πηρεασμο κα πολιτικο προσεταιρισμο. Ατ προκύπτει κα π ναφορ τν Κρητν τς Προνοίας μ τν ποία δηλώνουν τν επείθεια κα τν μπιστοσύνη τους πρς τν Κυβέρνηση φ' νς κα φ' τέρου καταδικάζουν τς ντικυβερνητικς νεργειες τς Σύρου κα λλων νησιν το Αγαίου, στς ποες προσχώρησαν ο κε Κρτες πρόσφυγες - συμπατριτες τους56.
Ό . Κωλέτης, πο νδιαφερόταν ν κρατηθ μ κάθε νέργεια στήν ξουσία κα πο γι' ατ κατέβασε τ Ρουμελιώτικα στρατεύματα στν Πελοπόννησο, εχε κάθε λόγο ν καλοκαρδίση τος Προνοιτες, κανοποιντας τ ατήματα τους. Πργμα πο γινε κα τσι κτίστηκε γία Τριάδα στν Πρόνοια.
ωάννης Καποδίστριας μως δν πέζησε γι ν συμμερισθ τν χαρ το ποτελειωμένου ργου. δολοφονήθη στς 27 Σεπτεμβρίου 1831. Οτε τελικ πεκράτησε στν νέα κκλησία τς Προνοίας τ νομα το γίου ωάννου το Προδρόμου. Βέβαια νας εναι δυσυπόστατος (γίας Τριάδος - Τιμίου Προδρόμου), λλ ατ δν εναι ερύτερα γνωστό. πίσημη νομασία κα λαϊκ συνείδηση ξέρει τι κεντρικ κκλησία τς Προνοίας εναι φιερωμένη στν γία Τριάδα, δ πομένη τς Πεντηκοστς εναι κάθε χρονι μέρα τς πανήγυρης το ναο. Δν φαίνεται, πως συμπεραίνουμε π τν πιτόπια παράδοση, τι λησμονήθηκε κολακευτικ πόσχεση το Κ. ξιώτη πρς τν . Καποδίστρια, μετ τ θλιβερ τέλος του. Φαίνεται μλλον τι στν Πρόνοια, που σημερινς καποδιστριακς ναός, προϋπρχε ναΐσκος, φιερωμένος στ μέγα νομα τς γίας Τριάδος.
Ατό, κατ περίεργο τρόπο, δν ναφέρεται ρητά, οτε σν πιχείρημα, στν λληλογραφία τν Προνοιωτν μ τν Καποδίστρια, προκύπτει μως π λλα γγραφα τς διας ποχς.
Συγκεκριμένα, Γενικς Γραμματέας το πουργείου τς Θρησκείας, γαθόνικος Μιλτιάδης, γράφει τν 9 κτωβρίου 1825, μ ντολ το 'Υπουργο, πρς τν διαμένοντα στ Ναύπλιον πίσκοπον Κομάνων Εγένιον57 ν ερουργήση τν πομένην «ν τ να τς γίας Τριάδος» δι «ν τελση κα τ μνημόσυνον το μακαρίου Μιχαλ ερέως»58. ντολ δίδεται μετ π σχετικ ατημα το ναστασίου Μαυροκέφαλου. Μαυροκέφαλος εναι γνωστς π πλθος λλων γγράφων «δημόσιος μνήμων» (συμβολαιογράφος) Ναυπλίου59.
ωάσαφ Βυζάντιος, Γενικς Γραμματέας το ατο πουργείου, κοινοποιε, μ τ ριθ. 3529/16 Νοεμβρίου 1825 γγραφό του, πρς τν Εστράτιον Ζωγράφον, τν διορισμόν του ς πιτρόπου ες τν . Ν. το γίου Σπυρίδωνος Ναυπλίου «δι ν συνάζη τν δίσκον το Νοσοκομείου60 κα ν παραδίδη τν λογαριασμν καθ' καστον μνα ες τ πουργεον τοτο». Στ διο γγραφο πάρχει νδειξη: «3530 μοιον πρς τν ρχιμανδρίτην κ. ωακεμ δι τν γίαν Τριάδα» κα στν συνέχεια: «3836 μοιον πρς κ. Γιαννούλην Γεώργιον δι τν γίαν Σοφίαν»61. π τς γνωστς κκλησίες τς περιοχς το Ναυπλίου, δν γνωρίζουμε λλη γία Τριάδα, κτς κείνης τς Προνοίας. Δν πομένει λοιπν π τ ν δεχθομε τι. πρν π τν σημεριν κεντρικ να προϋπρχε στν Πρόνοια παλαιότερος μώνυμος ναΐσκος, στν ποο ναφέρεται νωτέρω λληλογραφία το 1825.




PHOTO STUDIO B&G ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΡΑΣΣΙΑΣ 

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Αναγνώστες